Nie tylko dla ambitnych
Dodane przez Malgorzata Janiga dnia Kwiecień 04 2007 15:40:00
Zbliża się czas testu kompetencji w klasie szóstej. Dla młodszych uczniów jest to czas sprawdzianów, odpytywania. Niektórzy chcieliby poprawić oceny. Dlatego myślę, że warto zastanowić się, czy stosowane do tej pory metody nauki są efektywne, to znaczy, czy oceny odzwierciedlają wkład pracy.
Chciałam przedstawić Wam:
CZTERY NAJSKUTECZNIEJSZE METODY UCZENIA SIĘ
Każdy z Was może tutaj odnaleźć swoją postawę i wykorzystać podane wskazówki.



Treść rozszerzona
1. Metoda wzrokowa
Wzrokowcy są wrażliwi na wygląd otoczenia. Szczególną uwagę zwracają na litery, słowa, liczby. Usiłując sobie coś przypomnieć - widzą obrazy. Łatwiej im przypomnieć sobie coś, gdy skojarzą to z konkretną książką, stroną, rysunkiem, fotografią zamieszczoną obok.

1. Używaj kolorowych pisaków, długopisów i kredek. Podkreślaj najważniejsze informacje, dawaj je w ramkę, odznaczaj kolorem
2. Najważniejsze słowa zapisuj na małych kartkach i umieszczaj je na widocznym miejscu, na wysokości oczu, w twoim pokoju lub tam, gdzie przebywasz najczęściej,
3. Oglądaj pomoce naukowe (programy komputerowe, kolorowe zdjęcia)
4. Samodzielnie twórz tabele, grafiki, rysunki
5. Układaj krzyżówki z najważniejszych słów do zapamiętania
6. Wybieraj atrakcyjnie zaprojektowane książki

2. Metoda słuchowa
Słuchowcy są wrażliwi na sposób mówienia innych ludzi i mają doskonałą pamięć słuchową. Bez problemu powtarzają niemal słowo
w słowo treść rozmowy czy materiału z książki. Nie lubią ciszy.
W ich otoczeniu coś nieustannie gra, a jeśli nie mogą włączyć radia czy TV, nucą, gwiżdżą, mówią do siebie.
Jeśli jesteś słuchowcem:
1. Głośno powtarzaj najważniejsze informacje do zapamiętania lub odsłuchuj nagrane przez siebie informacje
2. Informacje, które chcesz szybko przyswoić, czytaj z różną intonacją r11; bardzo wolno, szybko, śmiesznie, wrzaskliwie
3. Aby wiedza sama weszła ci do głowy: śpiewaj, rapuj, deklamuj
4. Ułóż piosenkę, wiersz złożony z najważniejszych słów do zapamiętania
5. Dialog, dyskusja w grupie r11; pomogą ci utrwalić materiał do zapamiętania
6. Rób przerwy i zadawaj sobie pytania na temat tego, co czytasz
7. Do nauki wykorzystuj płyty, kasety, komputerowe programy dźwiękowe

3. Metoda dotykowa
"Dotykowcy" zwracają uwagę na mowę ciała, wyraz twarzy mówiącego, tembr głosu, nastrój. Spontanicznie wyrażają swoje uczucia i łatwo wczuwają się w emocje innych. Są wrażliwi na uczucia innych.
Nie są zbyt skrupulatni i systematyczni. Na ich wyobraźnię doskonale działają wszelkiego rodzaju eksperymenty i doświadczenia.
Jeśli jesteś typem dotykowca pamiętaj:
1. Zapisuj, przepisuj, rysuj wiadomości, które chcesz opanować
2. W czasie słuchania i myślenia pozwól sobie na trzymanie czegoś w dłoni
3. Zaopatrz się w atrakcyjne długopisy, notesy, flamastry, markery, (rób wykresy i diagramy), plastelinę, którą możesz ugniatać
4. Pamiętaj jednak, aby uczyć się systematycznie!
5. Nie odkładaj niczego na ostatnią chwilę, bo możesz nie zdążyć
6. Pomocne mogą być tematyczne gry komputerowe

4. Metoda ruchowa
Kinestetycy lubią się ruszać. Nie potrafią stać czy siedzieć bezczynnie
w jednym miejscu. Gdy są jednak do tego zmuszani, zaczynają się kołysać, wiercić, poruszać nogami. Dużo gestykulują. Lubią sport, gry i ćwiczenia. Na ogół mają dobrą kondycję fizyczną. Jeśli taka postawa jest charakterystyczna dla ciebie:
1. Ucz się w ruchu np. chodząc po pokoju
2. Demonstruj pojęcia za pomocą ruchów i gestów, podkreślaj je intensywnością i siłą ruchu
3. Jeśli to możliwe r11; konstruuj i twórz przestrzenne modele, wykonuj ćwiczenia angażujące cię ruchowo
4. Chodź po dywanie w taki sposób, aby twoje kroki nakreślały datę, słowo do zapamiętania
5. Ucząc się wykorzystuj dynamikę całego ciała r11; pantomima pomoże ci w szybkim przyswojeniu wiedzy

Już 100 lat temu William James, ojciec współczesnej psychologii, wyliczył, że korzystamy zaledwie z 5% naszych możliwości umysłowych.
Z tego punktu widzenia nasuwa się następujący wniosek: twój mózg nie różni się niczym od mózgu Einsteina czy wielkich uczonych. Jesteś w stanie sprostać wymaganiom szkoły! Zwiększ wysiłek, popracuj nad systematycznością oraz wykorzystaj swoje preferencje uczenia się.
A zatem: do nauki!
psycholog