Możliwość skorzystania z konsultacji z pedagogami szkolnymi przez rodziców, nauczycieli, wychowawców klas - w każdy wtorek (z wyjątkiem dni, w których będą RP) w godzinach od 15:30-17:00 w sali nr 121 (gabinet pedagoga szkolnego).
Ponadto, pedagodzy szkolni będą prowadzili dyżur z przeznaczeniem na konsultacje dla rodziców w czasie trwania spotkań wychowawców z rodzicami.
1. Profilaktyka przemocy i agresji w szkole – kontynuacja działań dotyczących przeciwdziałania i eliminowania zjawiska przemocy w szkole, a przede wszystkim indywidualnych zachowań agresywnych uczniów.
3. Wspieranie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
4. Budowanie relacji sprzyjających rozwiązywaniu problemów.
5. Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości z odwołaniem się do Wizji i Misji Szkoły.
6. Upowszechnienie idei wolontariatu w szkole.
7. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym.
PLAN PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
Plan pracy pedagoga sporządzono w oparciu o:
• Szkolny Program Wychowawczy,
• Szkolny Program Profilaktyki,
• Ewaluację rocznej Realizacji PW,
• Ewaluację rocznej realizacji PP,
• Podsumowanie Nadzoru Pedagogicznego Dyrektora Szkoły
• Wyniki badań ankietowych.
ZADANIA OGÓLNO-WYCHOWAWCZE
1. Dokonywanie semestralnej oceny sytuacji wychowawczej w szkole ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
2. Stałe czuwanie nad prawidłową realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów.
1. Prowadzenie poradnictwa dla rodziców - udzielanie porad ułatwiających rozwiązywanie trudności wychowawczych w rodzinach i w życiu szkolnym,
3. Weryfikacja rejestru uczniów - uaktualnienie informacji o uczniach objętych różnymi formami pomocy, sporządzenie rejestru dla uczniów klas pierwszych.
4. Rozpoznawanie bieżących sytuacji problemowych w szkole, we współpracy z wychowawcami kas i rodzicami.
5. Analiza frekwencji, sankcji uczniowskich, we współpracy z wychowawcami klas i rodzicami-Zakończenie I i II semestru
PROFILAKTYKA WYCHOWAWCZA
1. Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych wśród dzieci i młodzieży:
- Zachęta do świadomego stawania się dobrym człowiekiem, dobrym kolegą (pogadanki na lekcjach wychowawczych, stałe rozmowy z uczniami w kontekście przestrzegania Systemu Sankcji
- Kształtowanie odpowiedzialności za siebie i drugiego człowieka
- Eliminacja przemocy wśród uczniów (zajęcia psychoedukacyjne na lekcjach wychowawczych).
A. Objęcie uczniów mających lub sprawiających trudności w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego różnymi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- Organizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
- Organizacja zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
- Kontakt i współpraca z Poradnią Psychologiczno-pedagogiczną,
B. Pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych dzieci i ich problemów szkolnych. Podejmowanie środków zaradczych.
- Kontakt i współpraca z instytucjami współpracującymi ze szkołą (Kuratorem Sądowym, Sądem Rodzinnym, Prokuraturą Rejonową,, Policją).
2. Opieka nad uczniami wymagającymi szczególnej pomocy:
- Współpraca z nauczycielami i wychowawcami w pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze,
- Kontrolowanie frekwencji uczniów o wysokiej absencji,
- Współpraca z organizacjami szkolnymi i pozaszkolnymi w zakresie wspólnego oddziaływania na uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej (TPD),
- Opracowanie opinii na temat uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy,
- Rozpoznanie warunków życia, spędzania czasu wolnego przez uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy.
3. Pomoc w realizowaniu zadań z zakresu edukacji pro zdrowotnej i pro rodzinnej.
4. Ochrona sfery emocjonalnej dziecka poprzez:
- Poszukiwanie dla dziecka osób bliskich, które mogą być gwarantem oparcia i obrony,
5. Realizacja programów profilaktyczno-wychowawczych, np.:
- Trening umiejętności interpersonalnych- „Twórcze rozwiązywanie konfliktów”, „Agresji stop, przyjaźń na start”„Jak się uczyć” – zajęcia warsztatowe dla klas IV-VI
- Trening przeciwdziałania agresji – zajęcia warsztatowe dla klas I-III
- Zajęcia profilaktyczne „Bezpieczny Internet”, „Wirtualne podwórka”
Profilaktyka zachowań agresywnych – zajęcia psychoedukacyjne „Magiczne słowa” dla klas I
Protokoły ze spotkań Zespołu Wychowawczego We współpracy z wychowawcami klas i rodzicami, Korespondencja z instytucjami, we współpracy z wychowawcami klas i rodzicami
Wywiady
PRACA KOMPENSACYJNO-KOREKCYJNA
1. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-pedagogiczną w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej . Organizowanie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
Współpraca z nauczycielami w zakresie określenia trudności wynikających z rozwoju dziecka oraz innych przyczyn niepowodzeń szkolnych.
INDYWIDUALNA OPIEKA PEDAGOGICZNO-PSYCHOLOGICZNA
-Udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych.
1. Udzielanie uczniom pomocy (poradnictwo psychospołeczne)w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych.
2. Udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach z rówieśnikami i środowiskiem.
3. Udzielanie wsparcia i porad uczniom wybitnie uzdolnionym.
4. Przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży.
5. Poddawanie ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym systematycznej kontroli i ocenie, wdrażanie go do przestrzegania obowiązujących norm społecznych.
6. Wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do Sądu Rejonowego.
7. Prowadzenie profilaktyki uzależnień - przeciwdziałanie paleniu tytoniu, spożywania alkoholu i używania narkotyków, dopalaczy:
- Ukazywanie społeczno-ekonomicznych, zdrowotnych i moralnych skutków uzależnień, wyjaśnianie przyczyn i mechanizmów tych zjawisk,
- Konsultacje z rodzicami.
8. Przeciwdziałanie zjawiskom patologii społecznej:
- Opieka nad uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym- organizacja zajęć w świetlicy środowiskowej. We współpracy z wychowawcami, nauczycielami uczącymi i rodzicami.
Korespondencja z instytucjami we współpracy z wychowawcami i PPP
POMOC MATERIALNA -Dbanie o zapewnienie bezpłatnego dożywiania uczniom z rodzin o trudnej sytuacji materialnej - współpraca z MOPSEM, organizacja bezpłatnych śniadań dla dzieci najuboższych, wyprawki szkolnej dla uczniów klas I-III, uczniów niepełnosprawnych.
1. Organizowanie pomocy materialnej opieki dla uczniów opuszczonych, osieroconych, z rodzin wielodzietnych, z rodzin zastępczych, z rodzin patologicznych, współpraca z MPOS i PCPR.
Organizacja wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci najuboższych we współpracy z MOPSEM-Zapis w dzienniku, we współpracy z wychowawcami kas i rodzicami-Cały rok
ORGANIZACJA PRACY WŁASNEJ -Stała współpraca z wychowawcami, nauczycielami, samorządem szkolnym, pielęgniarką szkolną w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych.
1. Stała współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, organizacjami i instytucjami zainteresowanymi problemami opieki i wychowania.
2. Zapewnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwości kontaktowania się uczniów i rodziców.
3. Prowadzenie dokumentacji: Dziennik pracy pedagoga szkolnego.