Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi

Gry i zabawy integracyjne

W ramach realizacji projektu Erasmus + Team Spirit w I półroczu roku szkolnego 2022/2023 szkoły partnerskie przygotowały po cztery ruchowe zabawy wspierające integrację dzieci. Zadaniem każdej szkoły było przygotowanie opisu zabawy i przeprowadzenie jej z dziećmi na terenie szkoły oraz wysłanie opisu zabawy w wersji angielskiej do głównego koordynatora projektu, który zamieści je w interaktywnym przewodniku.

Propozycje gier naszej szkoły to:

Gra 1. Pochodnia
Liczba uczestników - dowolna.
Cel gry- umieszczenie kołeczka ringo na pochodni(kiju)
Zasady- każdy z zespołów prowadzi grę podając jednorącz kółko ringo i chwytając je również jedna ręka, przemieszczają się jedynie osoby które nie maja w ręku aktualnie kołeczka ringo. Po przekątnej sali w dwóch narożnikach oddzielonych łukiem znajdują sie kapitanowie( osoby integracyjne) które maja za zadanie trzymać pochodnie na tyle wysoko, aby osoba z zespołu rzutem mogła nawlec kółeczko na kij zdobywając punkt. Gra toczy się do wcześniej ustalonej ilości punktów, bądź upłynięcia czasu.

Gra 2. Przewodnik
Ilość graczy- parzysta, 8,10, lub 12(pary- 3x3,4x4)
Zasady gry- gra polega na zdobyciu przez jeden zespół bramki. Zespoły składają się z zawodnika oraz przewodnika tworzącego parę za pomocą złączonych dłoni (szarfa bądź innym el). Przewodnicy nie mogą dotykać piłki lecz jedynie naprowadzać zawodników (dzieci integracyjne przy pomocy dźwięku bądź ruchu). Gra toczy się do upłynięcia czasu bądź zdobycia bramki.

Gra 3. Diament
Liczba graczy - dowolna
Jeden z zawodników (dziecko integracyjne) - „Diament” jest chronione przez pozostałych zawodników. Gra polega na rzucaniu jak najmocniej piłka w kierunku przeciwnej drużyny na przeciwległej stronie boiska/sali. Osoba która została skuta schodzi z boiska. Jeżeli jako pierwszy zostanie skuty „Diament” partia od razu zostaje wygrana przez przeciwny zespół „Diament również może rzucać w innych i brać aktywny udział w grze a zadaniem innych jest go chronić. Dodatkowo za plecami każdego z zespołów znajdują się „Matki” które również mogą kuć swoich przeciwników od tylu na zasadzie gry w „dwa ognie”. W tej grze gramy do 3 wygranych partii przez jeden zespół.

Gra 4. Goalball
Liczba graczy - 2 zespoły po 3/4 zawodników
Zasady gry - celem gry jest zdobycie ustalonej przez zespoły liczby bramek poprzez umiejętne przetoczenie specjalnej piłki dźwiękowej (z dzwoneczkami) do bramki. Drużyny 3,4 osobowe znajdują się po przeciwległych stronach sali, za ich plecami umiejscowione są bramki. Zawodnicy maja zawiązane oczy (wśród nich przynajmniej jedno dziecko integracyjne) i znajdują się w pozycji izolowanej( siadzie prostym). Jeden z zawodników rozpoczyna grę wychodząc na środek przy pomocy opiekuna/ nauczyciela z zawiązanymi oczami i przetacza piłkę przy absolutnej ciszy tak aby zespół przeciwny mógł usłyszeć kierunek toczenia się piłki i móc instynktownie bronić bramki. Wygrywa zespół który zdobył wymagana liczbę bramek.

Zajęcia sportowe podczas których dzieci maja okazję przetestować gry i zabawy ruchowe mające na celu wprowadzenie naturalnych działań integracyjnych opartych na elementach sportowych, które wspierają integracyjne środowisko w klasach szkolnych i pomagają osobom o szczególnych lub specjalnych potrzebach stać się równą i wartościową częścią klasy.

Materiały poglądowe: https://www.facebook.com/watch/?v=585532090249831